اخر تحديث : 06:55:30 16-04-2026
بلاهم
محمد سلطان
في كلام مش محتاج يتفسر
معرفة الناقص بتخسر
لو شافك واقع متكسر
يجي عليك
جدعنتك وياه بخسارة
ياكلك ويفكرها شطارة
لو طال هيبيعك بسجارة
وهيرميك
فتح كده قبل ما تتغفل
اوعي بندل في يوم تتكفل
متخليش باب مفتوح قفل
كل بيبان
ده الناقص ناقص من بيته
عيب ابوه متعبش في تربيته
واللي ميشبعش في طبليته
يعيشها جعان
بالاهم ناس رامية بلاهم
بالاهم مش ناقصة اذاهم
بالاهم سيبهم بهواهم
بالاهم منهم بالا هم
عاشرهم وانت هتفهمهم
كلامهم حاجة غير افعالهم
اخسرهم اوعي تقدرهم
عسلهم مخلوط بالسم
سميها زي أما تسميها
في اصول اتربينا عليها
دي حاجات الندل ملوش فيها
دي عايزة رجال
اللي احنا بتعملو بشقانا
خلا الناس مننا غيرانا
ربنا شافنا رضينا رضانا
وكله حلال
كلها قاعدة وبصة علينا
ربنا ما يشتمهم فينا
واقفين علي حيلنا ورجلينا
وعال العال
مش عايزنهم يبقوا معانا
لا مش هندي لحد مكانة
محلولة وخلصت برانا
عالم اندال
بلاوي عالم غلاوي
بلاوي وبيفتوا فتاوي
بلاوي دنيا ولا تساوي
بلاوي والاخرة اهم
يمينك خليك في يمينك
يمينك لا الدنيا تهينك
يمينك ده انت الله يعينك
يمينك حاسب تتخم
| تصنيف الاغنية | اغاني مصرية |
| اسم الاغنية | بلاهم |
| اسم المطرب | محمد سلطان |
| كلمات الاغنية | محمد النجار |
| الاغنية من الحان | محمد سلطان |

لو لا ستر الكريم مداري اللي فيكو كنتوا اتفضحتوا والناس شمتوا فيكو لولا ستر الكريم بالستر مداريكو مكنش حد يرضا يرمي السلام عليكو بدعيلكو الله يعينكو ربنا يشفي الجميع الشر مالي عينكو والغدر مرض فظيع ملناش في المشي بتاعكو مشينا في المعدول لو كان بايديا اجمعكوا واديكو دروس اصول ع

لما اتسابت وهونت عليه قلبي ساعتها كان نصين ايوة تعبت واكدب ليه ايوه فراقه كان سكاكين ومين اتساب ومعش حزين بيداوي جرحه مع الايام ماهي مش عشرة يوم ويومين ده احنا سنين نبني في احلام كان حبيبي نن عيني كان وجوده بيواسيني كل يوم بيزيد حنيني وحشني وياه الكلام كااااااان اكتر حد فاهم

صراع وخناق وحرب كل ده ليه بياكلو في لحم بعض هو جرا ايه ما لازم الخير يقل ماللي بقينا فيه عيشتكو بقت تمل هي عيشة دي كرهتونا في عيشتنا ماللي بتعملوه احنا بقينا في بيوتنا الأخ بياكل اخوه فين الحب في زمنا مبقاش فيه خير في الشر خلاص وصلنا لليڤل الأخير يبقي بياكل في طبقك ومنك يغير اقسم

ايه ياجدعان هو انتوا هتاخدوا فلوس علي نقل الكلام ايه ياجدعان هو انتوا معادش وراكوا حاجه غير الكلام ماتنفخوش في النار بقي وتشعلولها عايشين عقدكوا علينا ليه بتطلعوها مش كل مانطفي في حريقه تولعوها مش قضية رأي عام ايه ياجدعان ايه الأستفاده من دا كله حرام عليكوا ماتسخنوش الدنيا واهدوا الل

ربنا عالم انى مسالم و مابجريش ع الشر انا ماشى فى يمينى و رزقى كافينى و مش محتاج اصفر مش هدفى الفكة عملت السكة لنفسى و فيها مشيت طول عمرى مرزمن و اللى استهون بيا لبس فى الحيط سلكان و القلب صافى متميز باختلافى العادى بالنسبة ليا بالنسبالكم خرافى بين ملايين الاسامى دولتى سامعة بمقامى متس

بسم الله سمي واكتب وسمي بالإسم ناس خاينين كتير بيقولوا حبوا من خيري عبوا بس استخبوا وانا مش بخير زودلي خانة لوشوش جبانة جابوا في الخيانة مجموع كبير واكتب قرايب زي العقارب خليها في السطر الأخير أنا حظي جاب تعابين مش صافيين مؤذيين أنا حظي جرح غريب غدر قريب فاضل مين انا اسف لو

هو احنا بقينا ليه زي الأفاعي بقى كله بيجري ليه ف الشر ساعي الأخ خلاص لأخوه مبقاش يراعي كده بتشطب خلاص وأقطع دراعي الدنيا بتكتب اخر سطر وانا وانت اخرنا متر ف متر أفعالك هي رصيدك والدنيا بتدي دروس هتلم الدنيا ف ايدك وهتعمل تل فلوس القرش بايه هيفيدك وانت ف قبرك محبوس اعمل علشان ال

اللي يبص في عيشتنا ياريت يشيل شيلتنا ويبدل الكراسي ويشووووف التعب اللي في حياتنا احنا رضينا بالقليل وشقييييينا وبوسنا ايدنا عايزها علي الجاهز ليه بتبصلنا وتحسدنا لو شايفنا مرتاحين ده شقانا محدش ساعدنا ياما شوفنا الويل سنين يوووو لكن ربك سندنا احنا علي دارعنا طالعين ايوة تعبنا مش

لا امان لصنف جعان شبع علي جوع ده كمين اأمن مين ده اندل نوع مقاطيع اوام بتبيع وصنف جبان لا امان اااااه لا امان نوع خايب لا ينفعو صحبة ولا حبايب نوع خايب ناس بتلبس في مصايب نوع خايب اجدع حد فيهم عايب نوع خايب ااه كله معايب مفيش تاني مفيش جدعنا للي ازاني مفيش تاني