اخر تحديث : 10:50:14 06-06-2026
تحت الياسمين
صابر الرباعي
Je chantais a cappella sur la dernière mesure
Dans la médina au bout de la rue tordue
Une porte bleue un mur de chaux fondue
Ta voix descendait des balcons fleuris
Le soir sentait le café et la pluie
سارح في خيالي
نحكي مع روحي
نسرق في النظرة
اللي تلم جروحي
وانت بالعاني
خليتني نعاني
وحدي نستنى
في الشارع غريب
Sous le jasmin de la médina
Tu disais reste encore un peu tout bas
Ton regard brûlais plus fort que lété
Et mon cœur lui ne savait plus rentrer
لو بيدي نهديلك نجمة
نرسم ليك بيها احلى رسمة
و نقول للعالم كله بأعلى صوت
انت حبي حتى للموت
نهديلك روحي و شوي عليك
فلبي مشتاق مايعيش إلا بيك
و كلمة من فمك تحييني سنين
ليك مني و عد
نعيش إلا ليك
Sous le jasmin
| تصنيف الاغنية | اغاني تونسية |
| اسم الاغنية | تحت الياسمين |
| اسم المطرب | صابر الرباعي |
| كلمات الاغنية | صابر الرباعي |
| الاغنية من الحان | صابر الرباعي |

ماذا لو كنت في حياتي إنت يا من ملكت قلبا مشتاق وتولي مرتي طبعا إن شئت يا من أشعلتي نار الأشواق دلولة نموت عليك مزيانة وروحي فيك دلولة نموت عليك مزيانة وروحي فيك أنا برشا نغير عليك فيا نخبيك ماذا لو كنت في حياتي إنت يا من ملكت قلبا مشتاق من كان يدري من بعد صبري الحب يسري فدمي ونلقاك

قول عني مجنون انا انا مجنون في مملكة العشاق ما الي قانون قول عني مجنون انا انا مجنون اذا طلعت براسي اجيلك وين ماتكون ابوسك اضمك احضنك اشمك قدام كل العالم خليهم يقولون اني اني مجنون انا انا مجنون في مملكو العشاق ما الي قانون قول عني مختل انا انا مختل اذا احطك براسي ماتل

الشياكه والجمال ده مش مجرد صدفه واحده دانت كل دقيقه تحلى طب قولي ليه المظاهر دي بدايه وانت ظاهر مالبدايه عالموضه انت ولا ساحر ولا انت إيه يحق لجمالك متشغلش بالك يا سايق دلالك ولايق عليك يادوب ابتسامه ويالله السلامه خلاص روحت فيها مت خلاص فيك عودك وشكلك يا حالل مشاكلك وواصل لكل اللي نفسك فيه

أنا شايخ و عامل كيف أنا طاير كي نسمة صيف مرتاح البال راضي بالحال احساس عندي جديد فراسي موال عمرو ماتقال و الحزن عني بعيد أنا شايف طريقي خير و ماشي لدنيا خير ما تسالونيش نحب نعيش ضيعت و قتي زمان يزي ما عييت و اليوم بديت راضي و ماني ندمان والماضي نسيت مالج

يا واحشنا تدري بشوفتك عشنا يا نسمة صيف تنعشنا خل الغيبه بالمعقول ترى فراقك يتعبنا يا واحشنا طمن قلبي شالأخبار و قول بغيبتك وش صار سولف يا حلو صوتك صوتك نغمه تطربنا اذا شفتك ترد روحي وانسى همي و جروحي إرحم شوقنا وإرجع و أبقى لا تفارقنا و إذا طولت فغيابك يوقف ق

سلملي على الورد ف خدك سلملي على الكحل ف عينك و كلام تاني بقى بيني و بينك يا حبيبي رمشك لما غمزلي غواني احساس مالشمخ الجواني و ده يتقال ازاي ف اغاني يا حبيبي انزل بخطوتك و اتمشى براحه على اعصابي الهشه ياما شوفنا ناس كتير اتمشت بس مادام انت جيت اتعشت يا معدي الحلوين بمسافه بحاجات قبلك مش مت

بقى هو دا اللي همك فيه اقول للناس إيه هسيبك ليه بتبكي وجايالي تترجي بلاش لو كلامي يجرح بحبك إيه لا ندمت عليه هسيبك تاخدي اللي تستاهليه هقول للناس ايوه ظالمك انا خلاص هو دا اللي يريح وعلى الله تيجي تاني ف يوم ارتاحي دوقي بعدي النوم أنا ماشي بنيه خالصه خلاص ولا فيها رجوع كام دمعه عليكي

يا بنات الحلال هيدي حياة مش مسابقة جمال علقانين مين الاحلى كل وحدة بهما شكلا كلو مرسوم رسم نفس الشكل و نفس الجسم ما بيختلف الا الاسم شو يعني كبرتي من برا ما منو قرارك مضطرة روحك ما بيطلع عمرا خمس سنين رح ضلني حبك انا اكيد ولو شعراتك صارو بيض و عوجك بينو التجاعيد انا اكيد بحب

هو عشان انا قلبي طيب تجرحوني واشتريكم وانتو ببلاش بتبعوني الاسيه ماكنش ليها مكان في قلبي وانتو باللي عملتوا فيه استوني طب ورحمه قلبي اللي مات النهارده لابقي حد تاني مافيهوش اي رحمه مش هيصعب عليا حد تاني والغلط علي نفسي تاني عمري مارضه مش هكبر عقلي تاني ومش هسامح مش هجامل حد لا