اخر تحديث : 02:22:42 14-05-2023
استرها علينا يارب
محمد سلطان
استرها عليا يارب ده إحنا اتملينا غباء
اسافين ونقص و كدب ومصلحة ونفاق
وبقينا ليه بنحب نقطع الأرزاق
الرزق مش علي حد الرزق ع الخلاق
لا بقينا نعرف عيب ولا احترام لكبير
عامل أخوك وحبيب مايحبلكش الخير
ناس وشها مكشوف غاويين يعضوا ايديك
والنعمة لما تزيد يستكتروها عليك
و الخير تشوفه بخير ممنوع من الأسواق
واللي يعاملنا بحب نعامله باستهزاء
استرها عليا يارب ده إحنا اتملينا غباء
دنيا وحالها مخيف و الناس قلوبهم طين
واللي عايشها نضيف تايه مابين خاينين
والعمر مش معلوم ولا مين يوصل مين
غل وغيرة وليلة كبيرة والناس مش سالكين
الضرب ف المليان وأدي الحسد ميت لون
والطيب الغلبان واحد مابين مليون
ومفيش لحد أمان ولا حد بقي مضمون
رخص ونقص وقلة أصل والعشرة بتهون
عالم مصاحبة الشر ع اللي ف ايديك باصين
وعيون ماليها القر هيقسموك نصين
مافيهمش راجل حر يطلع جدع وأمين
و ازاي هتقدر بس تكمل الناقصين
دول ناس ولا التعابين ومايفهموش في أصول
زرعت خير فدادين حرقولك المحصول
ومهما تمشي يمين يمشوا شمال علي طول
و النعمه لازم يوم من وشهم هتزول
مابيحمدوش ربنا هيروحوا منه لفين
وتلاقي واحد حلو قصاد كتير وحشين
عالم مصاحبه الشر ع اللي ف ايديك باصين
دنيا وحالها مخيف و الناس قلوبهم طين
واللي عايشها نضيف تايه مابين خاينين
والعمر مش معلوم ولا مين يوصل مين
غل وغيرة وليلة كبيرة والناس مش سالكين
الضرب ف المليان وأدي الحسد ميت لونن
والطيب الغلبان وأحد مابين مليون
| تصنيف الاغنية | اغاني مصرية |
| اسم الاغنية | استرها علينا يارب |
| اسم المطرب | محمد سلطان |
| كلمات الاغنية | احمد غريب |
| الاغنية من الحان | عدنان |

لو لا ستر الكريم مداري اللي فيكو كنتوا اتفضحتوا والناس شمتوا فيكو لولا ستر الكريم بالستر مداريكو مكنش حد يرضا يرمي السلام عليكو بدعيلكو الله يعينكو ربنا يشفي الجميع الشر مالي عينكو والغدر مرض فظيع ملناش في المشي بتاعكو مشينا في المعدول لو كان بايديا اجمعكوا واديكو دروس اصول ع

لما اتسابت وهونت عليه قلبي ساعتها كان نصين ايوة تعبت واكدب ليه ايوه فراقه كان سكاكين ومين اتساب ومعش حزين بيداوي جرحه مع الايام ماهي مش عشرة يوم ويومين ده احنا سنين نبني في احلام كان حبيبي نن عيني كان وجوده بيواسيني كل يوم بيزيد حنيني وحشني وياه الكلام كااااااان اكتر حد فاهم

اللي يبص في عيشتنا ياريت يشيل شيلتنا ويبدل الكراسي ويشووووف التعب اللي في حياتنا احنا رضينا بالقليل وشقييييينا وبوسنا ايدنا عايزها علي الجاهز ليه بتبصلنا وتحسدنا لو شايفنا مرتاحين ده شقانا محدش ساعدنا ياما شوفنا الويل سنين يوووو لكن ربك سندنا احنا علي دارعنا طالعين ايوة تعبنا مش

ايه ياجدعان هو انتوا هتاخدوا فلوس علي نقل الكلام ايه ياجدعان هو انتوا معادش وراكوا حاجه غير الكلام ماتنفخوش في النار بقي وتشعلولها عايشين عقدكوا علينا ليه بتطلعوها مش كل مانطفي في حريقه تولعوها مش قضية رأي عام ايه ياجدعان ايه الأستفاده من دا كله حرام عليكوا ماتسخنوش الدنيا واهدوا الل

ربنا عالم انى مسالم و مابجريش ع الشر انا ماشى فى يمينى و رزقى كافينى و مش محتاج اصفر مش هدفى الفكة عملت السكة لنفسى و فيها مشيت طول عمرى مرزمن و اللى استهون بيا لبس فى الحيط سلكان و القلب صافى متميز باختلافى العادى بالنسبة ليا بالنسبالكم خرافى بين ملايين الاسامى دولتى سامعة بمقامى متس

صراع وخناق وحرب كل ده ليه بياكلو في لحم بعض هو جرا ايه ما لازم الخير يقل ماللي بقينا فيه عيشتكو بقت تمل هي عيشة دي كرهتونا في عيشتنا ماللي بتعملوه احنا بقينا في بيوتنا الأخ بياكل اخوه فين الحب في زمنا مبقاش فيه خير في الشر خلاص وصلنا لليڤل الأخير يبقي بياكل في طبقك ومنك يغير اقسم

هو احنا بقينا ليه زي الأفاعي بقى كله بيجري ليه ف الشر ساعي الأخ خلاص لأخوه مبقاش يراعي كده بتشطب خلاص وأقطع دراعي الدنيا بتكتب اخر سطر وانا وانت اخرنا متر ف متر أفعالك هي رصيدك والدنيا بتدي دروس هتلم الدنيا ف ايدك وهتعمل تل فلوس القرش بايه هيفيدك وانت ف قبرك محبوس اعمل علشان ال

في كلام مش محتاج يتفسر معرفة الناقص بتخسر لو شافك واقع متكسر يجي عليك جدعنتك وياه بخسارة ياكلك ويفكرها شطارة لو طال هيبيعك بسجارة وهيرميك فتح كده قبل ما تتغفل اوعي بندل في يوم تتكفل متخليش باب مفتوح قفل كل بيبان ده الناقص ناقص من بيته عيب ابوه متعبش في تربيته واللي ميشب

بسم الله سمي واكتب وسمي بالإسم ناس خاينين كتير بيقولوا حبوا من خيري عبوا بس استخبوا وانا مش بخير زودلي خانة لوشوش جبانة جابوا في الخيانة مجموع كبير واكتب قرايب زي العقارب خليها في السطر الأخير أنا حظي جاب تعابين مش صافيين مؤذيين أنا حظي جرح غريب غدر قريب فاضل مين انا اسف لو