اخر تحديث : 02:22:42 14-05-2023
الشمس غابت أنوارها
اسمهان
الشمس غابت انوارها والكون بدا في الظلام الليل
والدنيا سكتت اطيارها وكان غناها شجي وجميل
الليل صفاه سحر وجمال والروح هناها في الليل
فيه الوداعه والسكون وفيه اهيم ما بين خيالي
زي الحياة من غير غنى فيها القناعه
فيها البساطه والرضا في كل ساعه
وازاي نعيش من غير اماني ونلقي في الدنيا الهنا
بين النعيم بين الاغاني فين السعادة في الظنى
الصبر يحيى الامل وكل شىء بالعمل
الدنيا جميله افراحها قليله والنسمه عليله يا عذابي الليله
الفجر لاح واهو الصباح نور علينا
والزهر فتح والنسمه تشرح تسرى الينا
بعد الغروب الشروق والليل وراه النهار
والبال مسيرة يروق لو انشغل واحتار
شوفي الحياة من جديد والنور وزاهي الجمال
والكون يغني سعيد وحاله غير الحال
محلا الحياة بعد ماتروح الهموم والهوان
محلا المنا بعد مر الصبر والاشجان
ياللي تقاسي العذاب لابد يصفي الزمان
وتنسى كل الاسى وتنسى كل اللي كان
والدنيا تضحك والقلب يضحك وتحقق الاحلام وتسعد الايام
| تصنيف الاغنية | اغاني سورية |
| اسم الاغنية | الشمس غابت أنوارها |
| اسم المطرب | اسمهان |
| كلمات الاغنية | احمد رامي |
| الاغنية من الحان | فريد الأطرش |

في يوم ما اشوفك راضية عني انسى العذاب اللي ملازمني في يوم في يوم ما اشوفك فضلت ابكي بين سهادي والدمع من عيني و فؤادي وارجع و ازودلك ودادي وانسى العذاب اللي ملازمني في يوم ما اشوفك راضية عني هجر ودلع الاتنين علي و الغيرة دايما في عيني ارجع وانسى ده الاسية وانسى العذاب اللي ملازمني في

يا بدع الورد يا جمال الورد يا بدع الورد يا جمال الورد من سحر الوصف قالوه ع الخد الورد الورد يا جماله يا بدع الورد يا جمال الورد يا بدع الورد يا جمال الورد من سحر الوصف قالوه ع الخد الورد الورد يا جماله الاحمر من بدعه وجد وهيام الاحمر من بدعه وجد وهيام الطف يا لطيف والاصفر من ريحته غير والا

كان لي امل في الحياة القى نديم الروح اقضي الشباب وياه زي الطيور في الدوح نطير في جو الهنا ونعيش في ظل الغصون هو يراعيني وانا اصون هواه في العيون لكن زماني كتب هواني وكان نصيبي بعد الاماني حرماني منه والبعد عنه حرماني منه والبعد عنه زود علي البكاء وضناني لكن زماني كتب هواني وكان نصيبي بعد الام

انا بنت النيل اخت الهرم قد صحبت الدهر منذ القدم منهلي عطف وارضي جنة تتناهى في ظلال النعم مواكب العز مرت علي عبر السنين فكان انضر عصر ملات منه عيوني عصر زها وتباهى بالاسرة العلوية المجد فيه تناهى الى ابي المدنية حيوا معي ذكرى الزعيم الاول حيوا معي ذكرى محمد علي تحيا لنا

ياليالي البشر يااحلا الليالي اين انتي الان من ليل هواني لم تعودي غير ذكرى في خيالي فانا اليوم اقاسي من زماني ياطيور اين زمان التغني يازهور اين عبير التمني كل مافي الكون من حسن بديع يتجلى حظنا منه عيون بالدموع تتملى كانت الدنيا نظيره اصبحت ذللا وحيره ودنا هب النسيم يحمل الالحان من صوب الغدي

اين الليالي اللواتي سببت سقمي ياليلة بعدها عيناي لم تنم مرت كطيف خيال كان يسعدني لو دام لكنه ليلاه لم يدم يانظرة ارسلت سهما الى كبدي فبات من جرحه في شدة الالم سرى الهوى كلهيب النار في جسدي فالقلب في حرقة والجسم في سقم سهدي انيني عذابي لوعتي اهاتي دموع عيني غدت ممزوجة بدمي ياربة الحسن ا

ايها النائم عن ليلى سلاما لم يكن عهد الهوى الا مناما لم يكد ومض المنى يبسم في خاطري حتى غدت روحي ظلاما امل في مهجتي هدهدته ثم ولى وهو لم يعدو الفطاما وحبيب راح عني ظله ورماني بين امال يتامى يا نداما الروح من كرم الهوى جفت الكاس على ايدي النداما كنت لا اشتاق الا حبه فسقانيه

ايدي في ايدك تسير والمولى راعيها ليه تشتكى ارضنا والنيل ساقيها ميه حياة النفوس بس انت صفيها دايرين معاها ومالكانا ونملكها انظر وشوف الجادوس منها رجع ليها منها غناك ربنا يا مشتكي للناس احرث وجاهد تشوف كل الكنوز فيها

هل تيم البان فؤاد الحمام فناح واستبكى جفون الغمام ام شفه ما شفني فانثنى مبلبل البال شريد المنام يهزه الايك الى الفه هز الفراش المدنف المستهام وتوقد الذكرى باحشائه جمرا من الشوق حثيث الضرام كذلك العاشق عند الدجى ياللهوى مما يثير الظلام له اذا هب الجوى صرعة من دونها السحر وفعل المدا