اخر تحديث : 02:22:42 14-05-2023
دخلت مره ف جنينة
اسمهان
دخلت مره ف جنينة
دخلت مرة في جنينة اشم ريحة الزهور
واهني نفسي الحزينة واسمع نشيد الطيور
بصيت لقيت ع الغصون بلبل وياه وليفته
واقف معاها بسكون انا فرحت لما شفته
فارد جناحه عليها وبيراعيها بحنان
وهو من حبه فيها غنلها لحن الأمان
وقال لها يا ملاكي اللي تعوزية اطلبيه
روحي وعقلي فداك حبيبك أوعي تسيبيه
وبعد مدة طويلة في شرب كاس الوصال
لقت حبيبته الجميلة ساقت عليه الدلال
طارت ما سألتش فيه وخلفتله العذاب
مسكين يا روحي عليه قلبه من الوجد داب
سهر يعد النجوم والبدر شاهد عليه
طالت عليه الهموم وبس يصبر بإيه
واللي كمان زاد عذابه وليفته لافت بغيره
وزودتله مصابه وساء يا روحي مصيره
خرجت صعبان علي حالته تبكي الجماد
حفظ ودادها وهي خانت عهود الوداد
| تصنيف الاغنية | اغاني سورية |
| اسم الاغنية | دخلت مره ف جنينة |
| اسم المطرب | اسمهان |
| كلمات الاغنية | غير معروف |
| الاغنية من الحان | غير معروف |

في يوم ما اشوفك راضية عني انسى العذاب اللي ملازمني في يوم في يوم ما اشوفك فضلت ابكي بين سهادي والدمع من عيني و فؤادي وارجع و ازودلك ودادي وانسى العذاب اللي ملازمني في يوم ما اشوفك راضية عني هجر ودلع الاتنين علي و الغيرة دايما في عيني ارجع وانسى ده الاسية وانسى العذاب اللي ملازمني في

يا بدع الورد يا جمال الورد يا بدع الورد يا جمال الورد من سحر الوصف قالوه ع الخد الورد الورد يا جماله يا بدع الورد يا جمال الورد يا بدع الورد يا جمال الورد من سحر الوصف قالوه ع الخد الورد الورد يا جماله الاحمر من بدعه وجد وهيام الاحمر من بدعه وجد وهيام الطف يا لطيف والاصفر من ريحته غير والا

ايدي في ايدك تسير والمولى راعيها ليه تشتكى ارضنا والنيل ساقيها ميه حياة النفوس بس انت صفيها دايرين معاها ومالكانا ونملكها انظر وشوف الجادوس منها رجع ليها منها غناك ربنا يا مشتكي للناس احرث وجاهد تشوف كل الكنوز فيها

انا بنت النيل اخت الهرم قد صحبت الدهر منذ القدم منهلي عطف وارضي جنة تتناهى في ظلال النعم مواكب العز مرت علي عبر السنين فكان انضر عصر ملات منه عيوني عصر زها وتباهى بالاسرة العلوية المجد فيه تناهى الى ابي المدنية حيوا معي ذكرى الزعيم الاول حيوا معي ذكرى محمد علي تحيا لنا

ياليالي البشر يااحلا الليالي اين انتي الان من ليل هواني لم تعودي غير ذكرى في خيالي فانا اليوم اقاسي من زماني ياطيور اين زمان التغني يازهور اين عبير التمني كل مافي الكون من حسن بديع يتجلى حظنا منه عيون بالدموع تتملى كانت الدنيا نظيره اصبحت ذللا وحيره ودنا هب النسيم يحمل الالحان من صوب الغدي

كان لي امل في الحياة القى نديم الروح اقضي الشباب وياه زي الطيور في الدوح نطير في جو الهنا ونعيش في ظل الغصون هو يراعيني وانا اصون هواه في العيون لكن زماني كتب هواني وكان نصيبي بعد الاماني حرماني منه والبعد عنه حرماني منه والبعد عنه زود علي البكاء وضناني لكن زماني كتب هواني وكان نصيبي بعد الام

ايها النائم عن ليلى سلاما لم يكن عهد الهوى الا مناما لم يكد ومض المنى يبسم في خاطري حتى غدت روحي ظلاما امل في مهجتي هدهدته ثم ولى وهو لم يعدو الفطاما وحبيب راح عني ظله ورماني بين امال يتامى يا نداما الروح من كرم الهوى جفت الكاس على ايدي النداما كنت لا اشتاق الا حبه فسقانيه

الشمس غابت انوارها والكون بدا في الظلام الليل والدنيا سكتت اطيارها وكان غناها شجي وجميل الليل صفاه سحر وجمال والروح هناها في الليل فيه الوداعه والسكون وفيه اهيم ما بين خيالي زي الحياة من غير غنى فيها القناعه فيها البساطه والرضا في كل ساعه وازاي نعيش من غير اماني ونلقي في الدنيا الهنا بين

اين الليالي اللواتي سببت سقمي ياليلة بعدها عيناي لم تنم مرت كطيف خيال كان يسعدني لو دام لكنه ليلاه لم يدم يانظرة ارسلت سهما الى كبدي فبات من جرحه في شدة الالم سرى الهوى كلهيب النار في جسدي فالقلب في حرقة والجسم في سقم سهدي انيني عذابي لوعتي اهاتي دموع عيني غدت ممزوجة بدمي ياربة الحسن ا